Matchprotokoll
Samtliga lag har ansvar för senast 27/10 fylla i sin laguppställning i cupsystemet, detta görs via lagkontot på CupManager.

Varje lag ansvarar för att ha med en utskriven och ifylld laguppställning inför varje match. Laguppställningen lämnas in till sekretariatet 15 minuter innan matchstart.

Ni fyller i samt skriver ut er ifyllda laguppställning under rubriken “Spelare” inne på ert lagkonto på CupManager. Laget ansvarar för att ha tillräckligt många laguppställningar utskrivna så det räcker till samtliga matcher (gruppspel samt slutspel).

Gå direkt till erat lagkonto här.


Tävlingsbestämmelser Scorpions Cup 2024

1. Spelregler
Under turneringen så gäller Svenska Innebandyförbundets regler.

2. Spelklasser
Pojkar: Herrjunior (06-08),  Röd A (08-09), Röd B (09-10), Röd C (10-11), Röd D (11-12), Blå A (12-13), Blå B (13-14), Blå C (14-15)

Fickor:  Damjunior (06-08),  Röd A (08-09), Röd B (09-10), Röd C (10-11), Röd D (11-12), Blå A (12-13), Blå B (13-14), Blå C (14-15)

Blå klasser spelas 4 mot 4 på mindre plan (30 x 15m) med mindre mål.

Junior och röda klasser med minst 8 lag anmälda lag spelas med A- och B-slutspel. Klasser med färre än 8 anmälda lag spelas med endast A-slutspel.

Blå klasser spelas utan tabell och slutspel.

3. Speltid
Gruppspel i alla klasser: 2 x 15 minuter rullande tid. Sista (1) minuten spelas med effektiv tid. Två minuters paus (vid förseningar tillämpas 1 minuts paus).

Kvart och semifinaler: 2 x 15 minuter rullande tid. Sista (1) minuten spelas med effektiv tid. Två minuters paus (vid förseningar tillämpas 1 minuts paus).

B-finaler 2 x 15 min rullande tid. Sista 3 minuterna spelas med effektiv tid. Tre minuters paus. 

A-finaler 2 x 20 min rullande tid. Sista 3 minuterna spelas med effektiv tid. Tre minuters paus.

Vid en måldifferens på 10 mål eller fler så stoppas inte klockan vid mål och utvisning.

4. Spelprogram
Röd nivå: Grundspel och slutspel under två speldagar. Garanterat minst 4 matcher.

Blå nivå: Endast gruppspel där alla matcher spelas under en och samma dag (lördag eller söndag). Garanterat minst 4 matcher.

5. Tröjfärger
Har båda lagen likartade färger i sina dräkter ansvarar det lag som står markerat som bortalag för tröjbyte.

6. Representation
En spelare får bara representera ett lag i en åldersklass.  Pojkar får bara spela i pojklag. Max tre flickor får spela i ett pojklag.

7. Dispenser
Alla lag har möjlighet att söka dispens för två (2) överåriga spelare, som får vara högst ett år äldre än den åldersklass laget deltar i. Vid särskild orsak kan turneringen godkänna ytterligare en (1) dispens.  Spelare med dispens får endast delta i ett lag och i en åldersklass.

Yngre spelare får spela i äldre åldersklasser utan dispens. Max tre flickor får spela i pojklag i samtliga klasser utan dispens så länge reglementet för åldersindelning följs. Övriga dispenser godkännes endast om särskilda skäl föreligger och måste godkännas i förväg av tävlingsledningen.

Dispensansökan skickas in i samband med att spelaren registreras i cupsystemet.

Åldersdispensen kan ansökas fram tills 3 dagar innan cupen startar.

Dispensfrågor mailas till scorpionscup@spelinfo.se .

8. Poängberäkning
Seger i gruppspelet ger 3 poäng.

Oavgjord match ger 1 poäng.

Förlorad match ger 0 poäng.

Inga resultat publiceras och inga tabeller förs för blå klasser.

9. Placering vid lika poäng
Om två eller flera lag hamnar på samma poäng i gruppspelet gäller följande:

1. Inbördesmöten

2. Målskillnad

3. Flest antal gjorda mål

4. Lottning

Förtydning av inbördesmöten:

Vi följer SIBF tävlingsbestämmelser (kap 3, 19b.) vilket betyder att ny tabell räknas fram mellan berörda lag.

Denna tabell räknas enligt följande: 1) Antal poäng 2) Målskillnad 3) Antal gjorda mål. Om det genom denna tabell inte går att skilja två lag så räknas inbördes möten mellan dessa två lag.

10. Lika resultat vid full tid i slutspel
I kvartsfinal eller semifinal gäller följande:

Om resultatet vid full tid är lika avgörs matchen genom omedelbar straffläggning. Utslagning med straffar sker genom att båda lagen lägger tre straffar vardera. Är lagen fortfarande lika efter de första tre straffarna, så lägger lagen en straff vardera tills matchen har avgjorts. Varje lag ska använda tre olika straffskyttar. En straffskytt får inte slå sin andra straff förrän alla tre slagit varsin osv. 

I finaler gäller följande:

Om resultatet vid full tid är lika tillämpas 1x5 minuter sudden death. Är resultatet efter denna period fortfarande lika avgörs finalen genom straffläggning enligt samma modell som i semifinalerna.

11. Time-out
Ingen time-out tillåten under grundspelet. En time-out per lag och match i slutspelet.

12. Protester
Eventuella protester lämnas in skriftligen till tävlingsledningen inom en timme efter matchslut. Protestavgiften på 2000kr betalas in (genom Swish) samtidigt som protesten inlämnas. Avgiften återfås om protesten godkännes.

13. WO
Om laget är mer än 10 minuter försenat till match från angiven matchstarttid får motståndarlaget tillgodoräkna sig segern med 5-0. Beslut om WO tages av tävlingsansvariga. WO utan giltig orsak renderar en straffavgift på 2000 kr.

14.  RÖTT KORT
Om domaren tvingas utdela ett rött kort gäller följande regler enligt röda kortets bedömning:

Tekniskt matchstraff:  2+2 min  utvisning och avstängning resterade tid i aktuell match.

Lindrigt matchstraff: 2+2 min utvisning och avstängning resterade tid i aktuell match samt nästa match under turneringen.

Grovt matchstraff: 2+2 min utvisning och avstängning resterade tid i aktuell match, nästa match under turneringen  samt eventuell ytterligare bestraffning som beslutas av administrerande förbund.

Efter matchen informerar domare och sekretariat omedelbart tävlingsjuryn som fattar ett beslut om straffet.

Samma regler gäller om det röda kortet ges till en tränare.